NietZoLekkerInJeVelletje?

Zit jij niet zo lekker in je velletje? We hopen dat onze velletjes helpen om je je beter te laten voelen. Maar dat is misschien niet genoeg. Dat is heel normaal. Zeker in deze tijden.

Daarom heeft de Rijksoverheid overzichtelijk allerlei vormen van (zelf)hulp onder elkaar gezet. We hopen dat je hier iets aan hebt:

Wat kan ik doen als ik me somber of gespannen voel door het coronavirus?

Het is begrijpelijk als je niet zo lekker in je velletje zit of misschien zelfs angstig voelt door het coronavirus. Dat kan als je alleen bent, maar ook als je samen woont met iemand anders.

  • Het helpt om af en toe een pauze te nemen. Van je werk, van de drukte thuis of van het tv-kijken. Ook helpt het om even geen nieuws over het Coronavirus te volgen. 
  • Een gezonde leefstijl helpt om mentaal fit te blijven. Eet gezond en zorg voor voldoende slaap en beweging.
  • Structuur in je dag helpt ook. Bijvoorbeeld elke dag op dezelfde tijd opstaan. Lekker In Je Velletje plaatst daarom op vaste tijdstippen berichtjes.
  • Gebruik liever geen alcohol of drugs om met je emoties om te gaan. 
  • Ga af op de feiten. Zoek betrouwbare informatiebronnen, zoals de websites van de Rijksoverheid, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of het RIVM. Er wordt veel onzin verkondigd over het coronavirus, en er is niks vervelender dan somber of angstig worden door nepnieuws.
  • Praat over je gevoelens. Krop ze niet op. Praten met mensen die je vertrouwt kan helpen: vrienden, familie en collega’s.
  • Als je er met je omgeving niet uitkomt, zoek dan contact met een getrainde vrijwilliger of professionele hulpverlener. Zie onder andere de hulplijnen hieronder. Of laat je doorverwijzen door je huisarts.

Hulplijnen voor als je je somber of gespannen voelt

Je kunt bellen of chatten met de volgende hulplijnen als je over iets wilt praten, iets wilt vragen of iemand zoekt die naar je luistert:

Hulplijnen voor jongeren

De Kindertelefoon: 0800-0432 (ook chatten), voor alles wat je bezighoudt.
Elke dag, van 11.00 tot 21.00

Ease.nl:  043-2058106 of 06–82410040 (ook via chat, Facebook of Instagram).
Voor jongeren tussen de 12 en 25, die ergens mee zitten en daar over willen praten. Ma-do van 15.00 – 18.00.

Hulplijnen voor volwassenen

De Luisterlijn: 0900-0767 (ook chat of email)
Voor wie behoefte heeft aan een luisterend oor.
7 dagen per week, 24 uur per dag

Mind-Korrelatie: 0900-1450 of 06-13863803 (what’s app). Ook via chat en mail.
Voor hulp bij psychische of mentale problemen.
Op werkdagen van 09.00:00 tot 22:00

ADF Stichting: 0343-753 009 Hulplijn voor mensen met angst-, dwang- en fobieklachten. Maandag t/m zondag van 9:00 – 13.30 uur.

Het Rode Kruis: 070-4455888
Hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten.
Maandag t/m zondag van 9:00 – 21:00 uur.

113 zelfmoordpreventie: 0900-0113
Voor wie denkt aan zelfmoord of met iemand te maken heeft die daaraan denkt.
7 dagen per week, 24 uur per dag.

Zelfhulp als je je somber of gespannen voelt

Veel ggz-instellingen bieden op hun websites zelfhulpprogramma’s aan. Mogelijkheden voor e-health:

Meer tips voor hulp als je je somber of gespannen voelt